søndag, mars 05, 2006

Vanskelig integrasjon

Jyllands-Posten skriver: "Et nyt forskningsprojekt viser, at daginstitutionerne kan have svært ved at få danske og tosprogede børn til at lege sammen og på den måde få integreret de tosprogede børn.

»Under vores projekt oplevede vi en tendens til, at tosprogede børn søgte sammen, og etnisk danske børn søgte sammen. Så der var en form for adskillelse blandt børnene. Det er jo fint nok, at alle har legekammerater. Men hvis det viser sig, at tosprogede børn reelt ikke får særlig megen erfaring med danske børn, er der måske ikke så meget integration over det,« siger antropolog Eva Gulløv fra Danmarks Pædagogiske Universitet.

Sammen med antropolog Helle Bundgaard fra Københavns Universitet står hun bag et projekt om tosprogede børn i danske børnehaver. Konklusionen er, at børnehave ikke nødvendigvis er lig med integration."

Det fremgår ikke om årsaken kort og godt er at like barn leker best, eller om den ene eller begge gruppene opplæres hjemmefra til å unngå de andre. Men uansett er det viktig å erkjenne at integrasjon av innvandrere er et viktigere spørsmål enn den offentlige debatten skulle tyde på.

Ikke minst dukker det opp ett viktig spørsmål: Hva vil integrasjon si? Er det at innvandrerbarna skal gi avkall på deres kultur - og ville dette i det hele tatt være ønskelig. Og som en følgediskusjon må vi også ta stilling til hva vi mener med kultur.

Viktigs spørsmål som fortjener å bli tatt opp på en fordomsfri måte, og uten at man umiddelbart skal stemples som rasist av den grunn.