Strategisk ledelse hos Arla
Først får det danske meierikonsernet smake konsekvensene av en helt urimelig boikott som følge av at en dansk avis offentliggjør noen tegninger av Muhammed.
Deretter viser det seg at man kanskje ikke trenger å gå så alt for langt i ens sympatiaksjoner, av den enkle grunn at selskapet selv - som mange andre danske selskaper - har skrevet under på kontrakter hvor de forplikter seg å boikotte Israel. At denne boikotten av Israel i de fleste tilfeller aldri har vært noen realitet, betyr jo ikke at den slags akseptabelt. Nå har flere danske selskaper kommet under dobbelt ild: Boikottet av de muslimske landene og kritisert av Israel.
Man skulle kanskje tro at denslags kunne ryste noen og enhver - i den grad at man tenkte seg om både tre og fire ganger innen man begynte å blande politikk og forretninger, men dengang ei. Ikke Arla. For å blidgjøre sine arabiske kunder og få en oppmykning av boikotten for eget selskap, rykket Arla inn store annonser i arabiske aviser med selskapets avstandstagning til Muhammed-tegningene.
Annonsene ble da også registrert på de muslimske lærdes møte om tegningene, som omtalte Arla positivt, uten at boikotten av den grunn ble myket opp - heller ikke overfor Arla.
Det selskapet tydeligvis ikke hadde tenkt på, er at dansker flest for lengst har fått nok av unnskyldninger og knefall, og dermed greide Arla å rote seg inn i mulighetene for en boikott på hjemmemarkedet også! De danske forbrukerne velger å kjøpe melk fra selskaper med litt mer ryggrad.
Enden på visa er at melkeleverandørene nå klager over det urettferdige i at de blir rammet av både arabernes boikott og nå altså også en potensiell boikott i hjemmemarkedet. Arla har imidlertid sine røtter i andelsbevegelsen, og dermed er det jo sine egne ledere de kritiserer.
Arla Foods selger 75% av produksjonen i sine hjemmemarkeder (Danmark, Sverige og England), og har eksport til ca 100 land. Dermed kan det se ut som at Arla kan være i ferd med å skaffe seg et totalt unødvendig omsetningstap i Danmark - og det uten å ha fått uttelling for sine ynkelige annonser i Midtøsten.
Det å nedprioritere ens gamle venner til fordel for de nye, er ikke alltid like smart!
Deretter viser det seg at man kanskje ikke trenger å gå så alt for langt i ens sympatiaksjoner, av den enkle grunn at selskapet selv - som mange andre danske selskaper - har skrevet under på kontrakter hvor de forplikter seg å boikotte Israel. At denne boikotten av Israel i de fleste tilfeller aldri har vært noen realitet, betyr jo ikke at den slags akseptabelt. Nå har flere danske selskaper kommet under dobbelt ild: Boikottet av de muslimske landene og kritisert av Israel.
Man skulle kanskje tro at denslags kunne ryste noen og enhver - i den grad at man tenkte seg om både tre og fire ganger innen man begynte å blande politikk og forretninger, men dengang ei. Ikke Arla. For å blidgjøre sine arabiske kunder og få en oppmykning av boikotten for eget selskap, rykket Arla inn store annonser i arabiske aviser med selskapets avstandstagning til Muhammed-tegningene.
Annonsene ble da også registrert på de muslimske lærdes møte om tegningene, som omtalte Arla positivt, uten at boikotten av den grunn ble myket opp - heller ikke overfor Arla.
Det selskapet tydeligvis ikke hadde tenkt på, er at dansker flest for lengst har fått nok av unnskyldninger og knefall, og dermed greide Arla å rote seg inn i mulighetene for en boikott på hjemmemarkedet også! De danske forbrukerne velger å kjøpe melk fra selskaper med litt mer ryggrad.
Enden på visa er at melkeleverandørene nå klager over det urettferdige i at de blir rammet av både arabernes boikott og nå altså også en potensiell boikott i hjemmemarkedet. Arla har imidlertid sine røtter i andelsbevegelsen, og dermed er det jo sine egne ledere de kritiserer.
Arla Foods selger 75% av produksjonen i sine hjemmemarkeder (Danmark, Sverige og England), og har eksport til ca 100 land. Dermed kan det se ut som at Arla kan være i ferd med å skaffe seg et totalt unødvendig omsetningstap i Danmark - og det uten å ha fått uttelling for sine ynkelige annonser i Midtøsten.
Det å nedprioritere ens gamle venner til fordel for de nye, er ikke alltid like smart!
1 Comments:
"Hel ved" er nok det strategisk smarteste i lengden, ja. Arla burde gått inn i lærebøkene i markedskommunikasjon som et tydelig eksempel på hvordan det ikke skal gjøres.
Legg inn en kommentar
<< Home